090408 Gratis på Strömsholm idag!

Jag blev så paff när jag skulle betala dagens dubbelbesök! Veterinärbesöket med kontroll och stygn-borttagning= gratis och första rehab besöket som vi gjorde idag=gratis. Tydligen så ingår första rehab-besöket när hunden har genomgått en operation av det här slaget. Nyheter för mig!

Otto blev inspekterad och genomklämd sedan skulle det mätas lite. Temperaturen mättes i leden och skillnaden mellan haserna var inte jättestor och med tanke på att det fortfarande läker så är det ingenting konstigt med det. Hans problem är dock att när han har lärt sig att ta sig fram med gips så har han anpassat sig så väl så han är kopplad att inte lita på benet och hans muskler behöver tränas upp och komma igång. Hasen är stel i böjning men sträcker bra så vi har fått hemläxa!

Han fick pröva treadmillen (rullband med vatten som motstånd). Han lockas med godis och behövde inte nån lång övertalning. Först fick han gå sakta utan vatten sen lite snabbare och sen fick han blöta ner tassarna. Det gick bra och tanken är att han inte ska kunna fuska med benet och ta ut steget alltså lära sig att gå rätt. Han måste koppla om det beteende han har lagt till och inte fuska. Man brukar prata om muskel minne men det handlar om att han har anpassat sig efter hur situationen har sett ut och han måste få "hjälp" att vänja sig vid att benet är "bra". Hur bra det här blir vet vi fortfarande inte och det ligger mycket på mig att göra läxan.

Han får gå 8x10min/dag och då ska han "gå rätt" så mycket som möjligt. Vi fick tips om cavalletti (hinder som är låga för att han ska lyfta ordentligt på tassarna, för den som inte behöver rehab går det att gå i kontrollerad skritt i blåbärsris för samma effekt) han ska gå det ca 25 lyft kontrollerat och jag fick lära mig att böja leden för töjning (passivt utan muskelbelastning) som ska ske 2ggr/dag och så när han ligger still och är avslappnad så kan jag massera honom lite för att övriga kroppen behöver tas om hand då den har fått hjälpa sitt onda ben och därmed belastats fel. Nu är valpar så oerhört mjuka och rörliga så det handlar egentligen inte om behandlande massage utan mer avslappning och cirkulationsstimulering. Det är blodet som transpoerterar allt som kroppsdelarna behöver och där man är stel och ansträngd har blodet svårare att nå hela vägen fram. Kroppens celler behöver blodet för att få alla ämnen de behöver och även transportera bort det som inte ska vara där. Därför är god cirkulation så viktigt.

Jag har äckelbilder från igår som jag lägger ut här sen är det slut på snusket. Jag lägger in de tidigare som jämförelse.

                   090407-skorpa             090402-öppet
             
                                                                                                                   
                     090407                        090402
               

Han va pipig och förväntansfull idag... knäppskalle! Han tycker det är både kul att träffa alla roliga människor men sååå tråkigt att vänta och göra ingenting!!! Han tycker att det är så roligt att åka iväg och slippa hagen hemma så förväntningarna låg nog på topp idag! Så skulle vi bara sitta och glo! Han är mycket mer verbal än sin far. Briam skulle aldrig säga till med rösten att det är tråkigt. Han är mer "the eye-balling kind" hans blick säger mer än pip. Otto har också en genomträngande blick och den etsade han mig med när han stod i vattnet i treadmillen och tyckte att det var pest och pina och inte alls så kul! Men det va bara när vi hade vilopaus... den blicken och så lite gnäll... men det går att motstå! Blicken är värst men den är jag ju van vid sedan snart 5 år tillbaka. Jag kan vakna av att Briam står och tittar på mig. Han "tjatar" ibland lite frågande innan han hoppar upp i sängen fast i de flesta fall tar han sig friheten utan fråga. Inte för att jag någonsin har begärt att han ska fråga först utan det är något han har kommit på alldeles själv!

Nu ska jag varva ner efter den långa dagen! Istället för tack och hej blir det ett citat av Otto "Puss, puss, hugg" från den lilla busen som byter tänder just nu!

Kommentarer
Postat av: Elisabeth Alström

Hej

Ja du har lite jobb framför dig förstår jag. Men vad fint benet ser ut bara på dessa dagar. Har han bandage eller får det läka öppet?

2009-04-08 @ 21:14:37
URL: http://www.bloggagratis.se
Postat av: Marie Sandberg

Han verkar vara en riktig liten tapper kille lille Otto! Vad skönt att allt gått bra även idag och trots att Ni har en lång rekreations- och rehab-tid framför Er så kan Ni ju börja se en ljusning i mörkret trots allt:-).

Kramis Marie

2009-04-08 @ 21:20:51
URL: http://mibisans.blogg.se/
Postat av: Marie Sandberg

Vad skönt att allt gått bra även idag på Strömsholm!

Trots en lång rehab-tid framför Er nu, så går det ju ändå åt helt rätt håll med lille Otto!

Han är sååå söt!

Kramis Marie

2009-04-08 @ 21:23:09
URL: http://mibisans.blogg.se/
Postat av: Michaela Olsson

Vilken skillnad på benet på denna korta tid =) Det ser ju jätte lovande ut!

Puss på pojkarna från oss å en kram till dig ;-)

2009-04-08 @ 21:45:59
URL: http://whippetnota.blogspot.com
Postat av: Ewa m flock :-)

Härligt! Då är det träning som gäller nu då men han har ju en sååå ambitiös matte så det fixar ni galant:)



Pussa monstret o hans goa pappa!



Tant Tilda skickar en massa nospussar till Briam :*

2009-04-08 @ 22:08:54
URL: http://greypaws.se
Postat av: Jeannette Lindblad

Var skönt att ni nu kan börja träna ... och jag håller helt med alla de andra vilken utveckling benet har genomgått från förre veckan:-). Det talande har han helt klart från sin mamma, som är mycket pratande liksam sin mamma, ja det ligger på den sidan av tjocka släkten:-).



Kramar till er alla från oss i Järna som just nu befinner sig i Småland.



Jeannette

2009-04-08 @ 22:16:16
URL: http://www.magiccolour.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0