Med hjärtat i halsgropen!

Idag har Briam gjort mig arg, förtvivlad, panikslagen, ångestfylld och lycklig! Jag har jobbat i stallet idag och började med att anlända till jobbet kl 7... Släppte ut Briam så han fick gå och kissa. Tog valpen i ena handen och stora buren i den andra och började gå mot stallet... Briam kom strax tillbaka och jag fråga honom om han verkligen gjort det han skulle. Han lommade iväg igen och försvann!


Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg och så la uppkopplingen ner så det förra inlägget försvann. För att göra en lång historia kort så slutade den här lyckligt tack vare allmänhetens tips och att Polisen ringde tillbaka till med mig med aktuella tips. Briam tog en rejäl springtur på 2h och hälsade på både utanför min moster Mai och min farfar som båda bor i Torshälla. Han korsade flertalet vägar och jag kan bara vara tacksam över att han är oskadd. En granne till Mai hade sett honom stå utanför hennes port i nästan en kvart och han kollade även på parkeringen. En karl hade pratat med honom och klappat honom. Synd att han inte såg namnbrickan med telenumret på selen.... det hade förkortat min oro med en timme... jag hittade honom 100m från min farfars hus så han har väl rekat de ställen vi brukar åka till.


Den spanska gatuhunden som försvunnit ca 2 mil från Torshälla gjorde oss sällskap en kort stund precis när jag hittade Briam och sedan försvann Spanjoren igen. Förmodligen var Spanjoren uppe vid stallet och Briam hängde på honom ner på byn. Tur är väl det för åt andra hållet är det någon kilometer skog och sedan E20! Om det var vilt han dragit efter så skulle nog skogen varit ett naturligt alternativ. Tur i oturen känner Briam till Torshälla ganska väl och rörde sig i för honom kända områden och som tur är var det tidig söndag morgon = lite trafik. Det folk som var ute och rörde sig var mestadels hundfolk till fots.


Anledningen till att jag tror att Spanjoren var uppe vid stallet är för att precis när Briam försvann så var en tjej uppe och letade efter honom samtidigt som jag ropade på Briam.


Under Briams snart 5 år långa liv så har han aldrig gjort något liknande och man inser hur skört livet är och att det oftast krävs vanlig hederlig "bonnröta" för att allt ska gå bra. Jag befarade att han blivit påkörd eftersom han inte kom när jag ropade och jag blev mer och mer förtvivlad för varje minut. Tills Polisen ringde och jag visste att han inte var på motorvägen eller påväg hem till Eskilstuna.

Jag anmälde honom försvunnen efter att han varit borta i 30 minuter eftersom en whippet kan komma långt på den tiden. Att allmänhetens tips är de som bringar ordning i oredan visste jag sedan tidigare så det var lika bra att ringa. Om han sprungit mot motorvägen så hade tips kommit ännu snabbare nu fick jag tipset efter en dryg timme och det tipset var redan då 15 minuter gammalt men jag åkte mot platsen där han synts till senast.


Jag hoppas att de får tag på Spanjoren... nu har han sprungit runt i 8 dygn! Han är mager och i flykt så det blir nog en utmaning att fånga in honom. Det finns en annons på blocket med mer info om honom och nummer till de som är ute och letar och jag vet att hon pratar kontinuerligt med Polisen för att hålla sig uppdaterad. Jag såg honom på Julingatan i Torshälla bakom Swedbank kl 08:45 och han sprang ner mot Aliforsgatan. Han har rört sig i Torshälla i snart 2 dygn.
Länk till efterlysningen på Blocket: http://www.blocket.se/vi/21147210.htm?ca=12_s

Det finns inget sätt att beskriva känslan av att man kan ha förlorat en sån vän som ens hund är. Nu var Briam borta i 2h och det vet vi ju att det finns de som är borta längre... Usch vad det är otäckt!


Kommentarer
Postat av: Marie Sandberg

Hejsan vännen,

FY SJUTTON vad otäckt! Tänk om det hänt honom något?

Himla tur att allt gick väl.....

Det här är det man är allra mest rädd för när det gäller våra älskade Whippar. Dom förflyttar sig ju så himla fort!

Hoppas han klarade sig utan större skråmor och blessyrer från hans "lilla äventyr".



Kram Marie



Ps. Blev några riktigt fina uppställningsbilder på Dixie idag. Mailar över dom till dig i morgon eller så. M och S var så himla gulliga och hjälpte till med uppställning och fotografering medans jag försökta locka framifrån.....

Hon är inte så "lättroad" den damen:-).



2009-04-19 @ 23:19:49
URL: http://mibisans.blogg.se/
Postat av: åsa

Tack gode gud, att det gick bra!

Ha dé!/Kram

2009-04-19 @ 23:32:07
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Martina

Hej! Fy vad hemskt, jag förstår verkligen att det har varit jättejobbigt för dig. Och vad fantastiskt skönt att han återfanns oskadd!



Kram!

2009-04-20 @ 07:41:59
Postat av: Uppfödarmatte

Läser med bestörtning vad som har passerat. Såg ditt? telefonnummer och anade ugglor i mossen. Telepati....gick in här och läste direkt jag kom hem. Tack o lov att även detta slutade lyckligt! Nu får det vara nog med mera spänning!



Kram från alla oss i Kolbäck. Lycka till på söndag!

2009-04-20 @ 15:36:39
URL: http://www.abrinkens.tk
Postat av: Michaela Olsson

Ja det finns nog inget värre än när sånt här händer! Tusen tankar hinner ju fara genom huvudet och få av dom slutar lyckligt... Det är inte likt kloka Briam att göra nåt sånt här. Skönt att du fann honom oskadd och hoppas även skrämde spanjoren snart kommer i säker förvaring.

Kramar från oss!

2009-04-20 @ 21:17:56
URL: http://whippetnota.blogspot.com
Postat av: Anonym

Spanjoren är hittad och hemma i tryggheten!

2009-04-20 @ 22:50:29
URL: http://www.tassartillsverige.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0