För er som inte vet...

Denna symbol bärs av de som har epilepsi. Jag kan tänka mig att det oftast är ett halsband. De som använder plånbok (inte jag) kan ha ett kort med info om medicinering och namn, personnummer och andra nyttiga uppgifter. De som drabbas av ett EP-anfall ska läggas på sidan, gärna med något mjukt under huvudet.

                          MAN SKA INTE STOPPA NÅGOT I MUNNEN PÅ NÅGON MED EP-ANFALL!!!

Hjälp vid anfall

Ta det lugnt, titta inte personen rakt i ögonen då kan anfallet förvärras, tala inte högt.

Om det är ett toniskt- kloniskt anfall där personen faller omkull ska man INTE sätta något mellan tänderna det kan skada.. Undanröj dock hinder som kan skada personen.

Lägg om möjligt något mjukt under huvudet och lös upp tex. slips eller hårt åtsittande skärp. Stanna kvar hos personen till han eller hon kan klara sig själv.

Det är viktigt att det är lugnt runt en person som fått ett anfall. När personen vaknar upp kan den vara desorienterad och känner kanske inte igen personerna i sin omgivning och kan ha svårt att förstå vad som hänt och vad som sägs.

Det finns olika bud om när det är lämpligt att söka vård. Informationen som ges är allt från 5-30 min frånvaro. Jag tycker att man får avgöra på plats om man är kapabel att hantera situationen eller om det är bättre att sjukvården tar över. En person som "vaknar" ur ett anfall känner sig oftast mycket trött och kan vara trött i flera dagar efter anfallet. Återhämtning för hjärnan är viktig.

Ni får ursäkta om det fattas bokstäver. Jag hade nyligen ett anfall och då hänger inte fingrarna med huvudet alla gånger... Det här är nytt för mig och det är bara att anpassa sig...


Kommentarer
Postat av: Marie S

Verkligen jättebra information att veta Elin! Jag visste ju om att olika sjukdomar har olika "symboler" man kan/bör bära på sig, men jag visste inte att det här var symbolen för Epilepsi. Men nu vet jag......

Kram från mig och tjocka Dixie-gumman

2010-07-06 @ 20:59:26
URL: http://mibisans.blogg.se/
Postat av: Carin

Hej Elin! Tack för informationen, jättebra att veta! Du vet nog inte vem jag är, men det är jag som som har Maries Perla från hennes förra kull. :-)

Vänliga hälsningar från Carin!

2010-07-06 @ 22:40:44
URL: http://springpearl.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag misstänker att få vet om symbolen och hur de ska agera därför tänkte jag att lite info skadar inte :) det finns otroligt många olika typer av anfall. Jag har haft de flesta och det beror eventuellt på mina mediciner som kan framkalla dessa. Ingen vet om jag faktiskt har epilepsi och sen senaste vändan på sjukan har jag haft ytterliggare ett anfall men jag och mamma tog beslutet utanför akuten då jag kvicknade till att det var onödigt att söka vård. De kan inte göra så mycket. Förra gången spydde jag som en fontän så då va de tvungna att lägga in mig och sätta dropp så det kan jag förstå men denna gång så kom jag "tillbaka" i hyffsad kondition. Jag är fortfarande inte 100% ok sen senast och det tar tid att hämta sig. Life goes on, jag hoppas innerligt att det är medicinernas fel att det är såhär för då kan jag bli av med det!

2010-07-07 @ 09:17:51
Postat av: Jeannette

Håller med Marie. Verkligen bra information Elin

2010-07-08 @ 08:42:50
URL: http://www.magiccolour.se
Postat av: Inga-Karin

Som alltid lika kloka och förståndiga Elin. Det är helt rätt att tala öppet om situationen. Bra info är vad som gäller för alla.Hoppas ni hittar din optimala terapeutiska nivå så snabbt det nu bara går och att vardagslunken så sakterliga kommer tillbaka.

2010-07-08 @ 17:07:07
URL: http://www.abrinkens.tk
Postat av: Elin

Ja I-K nu e de såhär att tanken är att medicinerna ska bort helt för min ansvariga läkare tror inte att jag har epilepsi... av de 3 mediciner jag tar dagligen så kan iaf 2 orsaka kramper och framkalla anfall så vad som orsakar vad är egentligen ingen som vet... spännande va?! Just nu är jag inne på en väldigt ostadigt terapeutisk nivå... om det ska upp eller ner vet jag inte... jag har ju mått bra :(

2010-07-08 @ 18:39:15
Postat av: Elin

Ja I-K nu e de såhär att tanken är att medicinerna ska bort helt för min ansvariga läkare tror inte att jag har epilepsi... av de 3 mediciner jag tar dagligen så kan iaf 2 orsaka kramper och framkalla anfall så vad som orsakar vad är egentligen ingen som vet... spännande va?! Just nu är jag inne på en väldigt ostadigt terapeutisk nivå... om det ska upp eller ner vet jag inte... jag har ju mått bra :(

2010-07-08 @ 18:40:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0